Εικόνες που αποκαλύπτουν συμμετρία, συνθέσεις, αλλά και συνθήκες ζωής των κατοίκων.
Την τελευταία δεκαετία, ο Ολλανδό – Καναδός φωτογράφος Ράιαν Κούπμανς (Ryan Koopmans),
ο οποίος είναι βραβευμένος για την αρχιτεκτονική φωτογραφία του,
ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο
απαθανατίζοντας τις μεγαλουπόλεις του πλανήτη
από ψηλά.
Ανακαλύπτοντας τη γεωμετρία, την επανάληψη και τα μοτίβα – το χάος
και τη συμμετρία – οι εναέριες λήψεις του του δεν είναι μόνο όμορφες
συνθέσεις. Αποκαλύπτουν τα κτίρια που έχουν αναπτυχθεί για να
φιλοξενήσουν έναν αυξανόμενο πληθυσμό.
«Δεν πρόκειται για συγκεκριμένα κτίρια ή ορόσημα της κάθε πόλης, αλλά
για δομές που αντικατοπτρίζουν τις εμπειρίες των ανθρώπων, οι οποίοι
αλληλεπιδρούν μαζί τους», λέει ο Koopmans. «Το χτισμένο περιβάλλον
παίζει ουσιαστικό ρόλο στη διαμόρφωση μιας συγκεκριμένης κοινωνίας ή
ενός πολιτισμού», προσθέτει.
«Η ανάπτυξη των παγκόσμιων πληθυσμών έχει οδηγήσει σε ταχεία
αστικοποίηση και εμφάνιση των μεγαλουπόλεων. Οι προκλήσεις που
αντιμετωπίζουν οι κοινωνίες για την προσαρμογή στην ταχεία αλλαγή – τόσο
από κοινωνική όσο και από περιβαλλοντική άποψη φιλοσοφικά και
ψυχολογικά – είναι αυτό που οδηγεί το ενδιαφέρον μου».
Ο Koopmans επισημαίνει ότι «oι «ανεπτυγμένες» πόλεις είναι ολοένα και
πιο ομοιογενείς. Είναι δύσκολο να διαχωρίσουμε μια κεντρική
επιχειρηματική συνοικία ενός αστικού κέντρου από την άλλη.
»Σε αντίθεση με την ομογενοποίηση, αυτό που έχω δει είναι ότι πολλές
πόλεις έχουν διατηρήσει την πολιτιστική τους ταυτότητα, συνήθως με τη
μορφή επαναπροσδιορισμένων πολιτιστικών μοτίβων, ενσωματωμένων στο
αστικό τοπίο».
Για παράδειγμα αναφέρει τη νέα πρωτεύουσα του Καζακστάν, Αστάνα, η
οποία έχει ουσιαστικά οικοδομηθεί από το μηδέν και φιλοξενεί ένα
τεράστιο σύγχρονο κτίριο σε σχήμα σκηνής «ως ωδή στην νομαδική ιστορία
της περιοχής».
Επίσης, αναφέρεται στην Ολλανδική πόλη Ζάανταμ, όπου ένα ξενοδοχείο
ορόσημο αποτελείται από «παραδοσιακές» ολλανδικές προσόψεις των σπιτιών,
οι οποίες στοιβάζονται η μία πάνω στο άλλη.
«Είμαι ενθουσιασμένος με τον εκσυγχρονισμό, τις περιβαλλοντικές και
κοινωνικές συνέπειές του. Για μένα, αυτή η σειρά είναι μια φωτογραφική
εξερεύνηση του τρόπου που ζούμε», προσθέτει ο Koopmans.
«Τελικά, είναι οι οπτικές αποχρώσεις που υπάρχουν ανάμεσα σε πλούσιες
και φτωχές, φυσικές και ανθρωπογενείς, παρελθούσες και παρούσες, που
προσφέρουν μια εικόνα για το τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος σε αυτόν τον
ταχέως μεταβαλλόμενο πλανήτη».
Ο Koopmans έκανε το πρώτο του ταξίδι στο βόρειο Καζακστάν και τη
νοτιοανατολική Ρωσία, πριν από 10 χρόνια και όπως τονίζει «ήταν
ιδιαίτερα αξέχαστο».
«Ίσως τα πιο συναρπαστικά μέρη που επισκέφτηκα είναι τα εργοστάσια
της σοβιετικής εποχής, τα οποία εξακολουθούν να λειτουργούν στη χώρα της
Γεωργίας. Αν και έχουν εκσυγχρονιστεί σε γενικές γραμμές, μεγάλο μέρος
της τεχνολογίας και των διαδικασιών τους χρονολογούνται από τη δεκαετία
του 1930».
Οι περισσότερες από τις εικόνες από τα ταξίδια του περιλαμβάνονται σε ένα νέο βιβλίο, με τον τίτλο «Vantage».
Πηγή: Creative Boom / Επιμέλεια Snoopit24
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου